Apa în motorină reprezintă un pericol foarte mare pentru motoarele diesel. În momentul în care carburantul este contaminat, pot să apară numeroase defecțiuni. Mai poate fi salvat motorul diesel într-o astfel de situație?
Șoferii trebuie să fie foarte atenți de unde alimentează, pentru a evita să pună în rezervor carburant contaminat. Au existat cazuri în care inclusiv benzinăriile cunoscute au vândut motorină sau benzină amestecate cu apă.
Însă, această contaminare poate fi și accidentală, când sistemul de depozitare a combustibilului nu este etanș. Sau când rezervorul mașinii este fisurat și permite infiltrarea apei.
Nu în ultimul rând, în rezervorul mașinii și pe conducta de alimentare a acestuia se poate forma condens. Ceea ce poate duce, cu timpul, la acumularea unei cantități tot mai mari de apă.
În general, nu este o problemă gravă dacă în motorină se infiltrează o cantitate mică de apă. Prin ardere, particulele de apă vor fi eliminate fără a afecta motorul.
Însă, atunci când cantitatea de apă este mai mare, vor apărea și primele simptome.
„Dacă la 20 de litri de motorină sunt câteva picături de apă, evident că nu vor afecta în niciun fel motorul. Dar dacă la 5 litri de motorină tu ai 1 litru de apă, cu siguranță mașina ta nu se va simți bine”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Printre simptome când ai apă în motorină sunt:
În momentul în care apar simptome de contaminare a combustibilului cu apă, indicat e să oprești imediat motorul.
„Într-o astfel de situație, cel mai bine ar fi să oprești mașina. Astfel, previi intrarea în motor a unei cantități mai mari de apă. Evident, asta înseamnă că trebuie să chemi o platformă care să îți ducă mașina într-un service, unde va fi scos tot carburantul contaminat, se va curăța rezervorul și întregul sistem de alimentare. Apoi se verifică ce daune a produs apa”, a explicat mecanicul.
În situația în care apa pătrunde în motor poate să apară inclusiv fenomenul de hidro-blocare. Adică pistonul aflat în faza de compresie nu va putea comprima apa, ceea ce poate produce:
„Dacă ai noroc, scapi doar cu prețul plătit pentru tractare, eliminare carburant și curățare instalație, deci câteva sute de lei. Dar, dacă a fost o cantitate mare de apă și a produs daune grave, e posibil să fie nevoie de un motor nou. Ceea ce înseamnă un cost chiar și de câteva mii de euro, în funcție de mașină”, a mai spus mecanicul Robert Marin.
Așadar, chiar dacă ai apă în carburant, motorul poate fi salvat în cazul în care cantitatea care a pătruns e mică. Și, desigur, dacă ai luat măsurile necesare de la primele simptome.